SOCIAL MEDIA VALKUIL

Als journaliste in spe, werd me in de lessen altijd, maar dan ook echt altijd, gezegd waarheidsgetrouw te berichten. En dat klopt ook. Als gewone burger ben ik ook geïnteresseerd naar de waarheid en wat ‘echt’ is, en niet naar een uit-iemands-duim-gezogen-hoopje-brol. De komst van het internet maakte deze opdracht wel een pak moeilijker. Iedereen met toegang tot internet heeft nu namelijk de mogelijkheid zijn of haar nieuws te posten. Maar is het eerst en vooral al nieuws, en moest het dan al zo zijn, wat heb ik eraan? Hoe relevant is het voor mij?

 

© Lisa Padilla

© Flickr: Lisa Padilla

 

Om al dan niet te weten te komen of is bullshit is of niet, werd in deze blog aardig beschreven. Een simpel 5-stappenplan zou je informatie/artikel/bericht nonsens-vrij moeten maken:

1. Wie vertelt? Of specifieker, wie schreef dit en voor welke publicatie?
2. Hoe weet hij/zij dit?
3. Rekening houdend met 1. en 2., zou het kunnen dat hij/zij fout is?
4. Als je antwoord op 3. ‘Ja’ is, zoek een andere, niet gerelateerde bron.
5. Herhaal tot je antwoord op 3. ‘vrijwel onmogelijk’ is.

Vermeldde ik al de schrijfster van dit wonderlijke artikel in Colorado woont? Een rechthoekige staat ergens in Amerika. Hieronder een kaartje, om je er wat meer bij voor te stellen.

Back to business, er is meer. Zelfs media, die wij zouden moeten vertrouwen, verkoopt ons leugens en nonsens. Zo verbergen enkele woorden zoals ‘klinisch getest’ soms diepe en duistere geheimen. Maar hoe laat je jezelf dan niet vangen? Simpel, kritisch zijn. Erg kritisch. Zo kritisch dat je je zelfs afvraagt of je eigen moeder je moeder wel is. Neen, dat gaat misschien te ver, maar kritisch zijn is wel de enige manier om het verschil te spotten tussen nonsens en waarheid. Zoals mijn docenten altijd zeiden, check & dubbelcheck, hoor & wederhoor. Een aantal basisprincipes binnen de journalistieke wereld. Naar mijn mening, zou iedereen hiernaar moeten leven. Geloof niet zo maar wat je ziet of hoort, wees kritisch en ontwikkel een eigen mening.

Hieronder een korte video van hoe je wel en niet sociale media moet gebruiken.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s